» تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است .
فروشگاه ساز رایگان فایل فروشگاه ساز رایگان فایل
تحقیق مدیریت محصول و تولید بهنگام در مدیریت سازمانی فیض اله رحیمی سرداری 1396/08/20 دسته بندی : پروژه و مقاله 1

این تحقیق در مورد مدیریت محصول و تولید بهنگام  در مدیریت سازمانی در 52 صفحه در قالب ورد و قابل ویرایش می باشد.

فهرست

مقدمه. 4

در برخی سازمان‌ها مدیر محصول فعالیت‌های زیر را نیز انجام می‌دهد. 5

مدیریت محصول در فرایند توسعه نرم‌افزار 6

نقشی چالش‌برانگیز و ارزشمند. 7

مدیر محصول، نقشی در مسیر تحول.. 8

مدیر محصول، مدیر پروژه نیست... 8

مهارت‌های ضروری برای موفقیت در سِمَت مدیر محصول.. 8

منظور از محصول چیست؟. 9

خصوصیات مدیر محصول.. 10

استراتژی.. 12

عرضه محصول.. 13

ایده پردازی.. 13

خصوصیات/ویژگی ها 13

ورود به بازار 13

تناسب بازار- محصول.. 14

وظایف یک مدیر محصول.. 15

چرایی حضور مدیران محصول.. 16

اتخاذ رویکرد بازار‌محور 16

کاهش زمان رسیدن به هدف... 16

مدیریت چرخه عمر محصول.. 18

بازاریابی: 19

مدیران چقدر باید قاطعیت داشته باشند؟. 20

محصولی متناسب با بازار ارائه کنید. 20

تیم فروشتان را بصورت دوره ای چک کنید. 20

چرخه کنترل کیفیت محصولات را بررسی کنید. 21

ارائه محصولات با یک پشتیبانی متفاوت... 21

سيستم توليد به موقع.. 22

مقدمه. 23

تاريخچه JIT. 24

تعریف عمومی JIT. 24

تعریف JIT از نظر انجمن حسابداران رسمی آمریکا (AICPA): 25

چرا برخی شرکت ها از سیستم JIT استفاده می کنند؟. 25

تفاوت موجودی های سیستم کلاسیک با سیستم JIT. 25

نگرش کلاسیک به موجودی ها 25

نگرش سیستم JIT به موجودی ها 26

عناصر و ویژگی های عمده ی سیستم JIT در فرآیند تولید. 26

اهداف اجرای یک سیستم JIT. 28

مزاياي سيستم JIT در توليد. 28

ساختار برنامه ریزی سیستم JIT. 29

اندازه گيري كارايي در سیستم JIT. 29

حسابداری سیستم JIT. 30

برخی از شرکت های بزرگی که در حال حاضر از سیستم JIT استفاده می کنند ، عبارتند از: 30

نتیجه گیری.. 31

اهداف اجرای یک سیستم JIT. 31

مزایای سیستم JIT در تولید. 31

اندازه گیری كارایی در سیستم JIT. 32

اهداف اصلي توليد به موقع.. 33

محدوديتهاي سيستم توليد به موقع.. 34

پيش نيازهاي يك برنامه JIT. 34

برنامه ريزي سيستم توليد به موقع.. 34

رويكردها و اصول سيستم توليدي JIT. 35

رويكرد مديريت توليدي JIT. 35

رويكرد مديريت موجودي هاي JIT. 36

رويكرد مديريت كيفيت سيستم JIT. 37

عامل زمان و سرعت در JIT. 39

مديريت كارخانه براي توليد بموقع.. 39

اندازه گيري كارايي در JIT. 40

دیدگاه های جدید و قدیم تولید: 41

سیستم تولید به هنگام یا درست به موقع (JUST IN TIME) یا JIT: 42

توجه به دسته های کوچک تولیدی: 43

تنظیم و راه اندازی سریع و کم خرج ماشین آلات: 43

استقرار ماشین آلات در نظام JIT (تولید به هنگام): 43

تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه و حفاظتی ماشین آلات: 43

روش های کاری استاندارد: 44

روحیه مشارکت و همیاری: 44

فروشندگان و تامین کنندگان: 44

فشار آوردن در مقابل کشیدن : 45

حل مسائل و مشکلات: 46

بهبود مستمر و دائمی: 46

کاهش هزینه در سازمان: 46

“تولید به هنگام – فلسفه حذف تمام و کمال ضایعات”. 47

نتيجه گيري.. 49

منابع و ماخذ. 49

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

مدیر محصول نقش مهمی در شرکت های بزرگ دارند زیرا آنها کسانی هستند که قرار است کاربران و تیم خود را درک کنند. اما مدیر محصول چه ویژگی هایی دارد؟

مدیر محصول خود را مالک محصول میداند

اگر شما تصور کنید که یک محصول مال شما است اولین کسی که به دنبال باگ محصول می گردد خود شما هستید. اولین کسی که با کاربر ارتباط برقرار میکند شما هستید و اولین کسی که نگران این موضوع است که محصول شما درست کار میکند یا نه خود شما هستید. شما همواره اولین داوطلبی هستید که کارهایی را که به محصول عرضه شده ارتباط دارد برعهده میگیرید. برای مثال این شما هستید که به کاربران ایمیل می فرستید، باگ ها را دنبال میکنید و .... مدیر محصول همواره به خودش میگویید که: اینکار وظیفه هیچ کس نیست، بلکه وظیفه من است.

مدیر محصول دیگران را قانع میکند

مدیر محصول میخواهد کارها انجام شود. برای مثال اعضای تیم به شما گزارش نمیدهند و مجبور نیستند هر چیزی را که به آنها گفته اید انجام دهند. بنابراین بجای دستور دادن اعضای تیم را باید متقاعد کنید.

مدیر محصول مهندس است

منظور این نیست که مدیر محصول باید کدنویس باشد. بلکه شما باید کنجکاو باشد که محصول چطوری ایجاد میشود. مثلا شما باید نگران این موضوع باشید که یک کالا نفر - ساعتی چقدر می ارزد و چرا انقدر می ارزد. برای یک فیچر خاص چه الگوریتمی به کار رفته است؟ چرا این صفحه کند است؟ شما باید بتوانید تصمیمات مهمی را که برای محصول اتخاذ شده است به سرمایه گذاران توضیح بدهید.

مدیر محصول بسیار خوش بین است

تیم شما معمولا متشکل از مهندسان است و مهندسان عادت دارند نکات منفی را ببینند (مثلا عادت دارند که باگ یک محصول را پیدا کنند). مثبت اندیش بودن مدیر محصول باعث میشود روحیه تیم تغییر کند. توجه داشته باشید که شما و مدیران ارشد خیلی از اتفاقات بد را میدانید اما دلیلی ندارد که تمامی تیم از آن آگاه باشد. شما باید به تیم کمک کنید که کارشان را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. اگر شما به تیم خودتان با دید منفی نگاه کنید آنها فکر میکنند که نگاه کل شرکت به آنها اینگونه است.

مدیر محصول به دنبال تشویق شدن نیست

مدیر محصول همواره به دنبال تشویق کردن اعضای تیم خود است زیرا وی در نقطه بالایی پروژه است و نیازی به هیچ تشویق شدن ندارد. توجه داشته باشید که اگر شما قرار باشد تلاش دیگران را به نام خود ثبت کنید به هیچ جایی نخواهید رسید. چه انتشار یک پست در بلاگ باشد و چه انتشار یک ویدئو، یک مدیر محصول اعضای تیمش را تشویق میکند.

مدیر محصول نترس است

مدیران محصول موفق همانطوری با مدیران ارشد صحبت میکنند که با اعضای تیم خود صحبت میکنند. اگر قرار باشد مدیر محصول از سوال مدیر ارشد درباره تصمیماتی که برای یک محصول گرفته شده است منکوب شود مسلما به هیچ جا نخواهد رسید

توضیحات بالا نشان میدهد که مدیران محصول چه نقش مهمی در شرکت ها دارند و چرا برخی مدیران محصول در دنیای تکنولوژی به نتایج خیره کننده ای دست یافته اند.مدیر محصول ناظر بر چشم‌انداز محصول از بالاترین سطوح مدیریت اجرایی تا تیم‌های توسعه و پیاده‌سازی است. از مدیر محصول غالباً با عنوان «مدیر عامل اجرایی» آن محصول یاد می‌شود. مدیر محصول وظیفه تحقیق، گزینش و رانش فرایند توسعه محصول در یک سازمان را بر عهده دارد.

مدیر محصول باید موارد متعددی از جمله بازار هدف، رقبا و میزان تطابق محصول با مدل کسب و کار سازمان را در نظر داشته باشد. به طور کلی، یک مدیر محصول مدیریت یک یا چند محصول ملموس را بر عهده دارد؛ هرچند از این عبارت می‌توان برای توصیف شخصی که محصولی غیر ملموس نظیر موسیقی، اطلاعات و خدمات را مدیریت می‌کند نیز استفاده نمود.

تفاسیر گوناگونی از نقش مدیر محصول وجود دارد. عنوان مدیر محصول بعضاً در توصیف وظایف و مسئولیت‌هایی استفاده می‌شود که تفاوت‌های زیادی با هم دارند. حتی در صنایع بالافن که مدیریت محصول تعریف بهتر و دقیق‌تری دارد، توصیف شغل مدیر محصول در بین سازمان‌های مختلف تفاوت‌های چشم‌گیری دارد. دلیل این تفاوت، تفاسیر حسی و سنتی توسط افراد متفاوت است.

در یک صنعت خدمات مالی (بانک‌داری، بیمه و …)، مدیر محصول وظیفهٔ مدیریت محصول (نظیر کارت اعتباری)، بررسی سود و زیان و تعیین راهبرد توسعه کسب و کار را بر عهده دارد.

در برخی سازمان‌ها مدیر محصول فعالیت‌های زیر را نیز انجام می‌دهد:

    مدیریت بازار محصول
    مدیریت پروژه
    مدیریت برنامه
    مالکیت محصول
    مدیریت فنی محصول
    طراحی محصول

مدیریت محصول در فرایند توسعه نرم‌افزار نقش مدیر محصول در واقع به این خاطر

سیستم JIT عبارت از سیستمی است که مواد به موقع و به حد نیاز خریداری و همزمان در فرآیند تولید ، مصرف و به کالای ساخته شده در طی روز تبدیل شود و بلافاصله بسته بندی ، بارگیری و برای مشتریان ارسال گردد. چنین سیستم بسیار دقیق ، مستلزم برنامه ریزی دقیق ، هماهنگی موثر ، همکاری صمیمانه بین کارکنان و مدیران است و هنگامی تحقق پیدا می کند که فرهنگ سازمانی مطلوب و وجدان کاری واقعی و انضباط پذیری داوطلبانه و خود کنترلی در یک کار گروهی وجود داشته باشد. سيستم توليد به موقع ( Just-In-Time ) يكي از پيشرفته ترين سيستمهاي برنامه ريزي است كه در صدر هرم سيستمهاي نوين برنامه ريزي و كنترل توليد قرار گرفته است .


سيستم توليد به موقع كه نخستين بار توسط تائيچي اونو در شركت تويوتا به كار گرفته شد يكي از همين سيستمها است كه به سرعت مورد توجه ساير شركتهاي ژاپني قرار گرفت و با توجه به يكسان بودن فرهنگ خاص مورد نياز اين سيستم در اكثر شركتهاي ژاپني اجرا گرديده و توسعه يافت . اما با گذشت حدود سه دهه از معرفي اين نظام و عليرغم تلاشي كه اكثر سازمانهاي غير ژاپني در جهت بكارگيري اصول اين نظام صرف كردند ، به دلايلي كه درباره ي ايران هم صادق است ، يعني برداشت و تعاريف پراكنده اصول و نظريات اين سيستم ، توسعه و اشاعه آن از رشد قابل ملاحظه اي برخوردار نبوده و اكثر افراد آنرا تنها برنامه اي براي كنترل موجودي تلقي مي نمايند. در حالي كه حذف موجودي اضافي انبارها تنها يكي از اصول مورد اشاره و توجه اين نظام مي باشد .امروزه به لحاظ محدوديتهاي اقتصادي و توسعه و پيچيدگي بازارها ، استفاده بهينه از منابع در دسترس و شناخت و پاسخگويي به موقع به خواسته هاي مشتري در بخش هاي مختلف بازار به امري اجتناب ناپذير تبديل گرديده و سازمانها را بر آن داشته تا با حذف ساختارها و روشهاي كار سنتي ، سهم خود را در بازار حفظ نمايند .


از ديگر فوايد اين سيستم مي توان به كاهش قابل توجه كار درجريان ساخت ، زمان تحويل محصول به مشتري ، فضاي مورد نياز ، ضايعات ، ضايعات دورريز و دوباره كاري ، افزايش در بهره وري ، بهبود روابط با عرضه كنندگاني كه بهتر و موفق تر هستند و نيروي كار داراي انگيزه ، راضي و با نشاط تر اشاره كرد .


تاريخچه JIT


توليد به موقع يك فلسفه ي مديريت ژاپني است كه از اوايل دهه ي 1970 در بسياري از مؤسسات توليدي ژاپن مورد استفاده قرار گرفت . اين فلسفه نخستين بار توسط تائيچي اونو در شركت تويوتا به عنوان ابزاري براي بر آورده ساختن خواسته ي مشتري با حداقل تاخير معرفي و به كار گرفته شد . به همين دليل ، تائيچي اونو اغلب پدر سيستم توليد بهنگام ناميده مي شود .


كارخانجات توليد تويوتا اولين محلي بودند كه نظام توليد بهنگام در آنها مطرح گرديد . اين سيستم در طول بحران نفتي سال 1973 مورد حمايت وسيعي قرار گرفت و پس از آن توسط بسياري از سازمانهاي ديگر انتخاب گرديد .


شوك نفتي و كاهش فزاينده ي ساير منابع طبيعي ، محرك اصلي انتخاب سراسري سيستم توليد بموقع بود . تويوتا توانست از طريق يك روش مديريتي متفاوت با آنچه كه در زمان خود مرسوم بود چالشهاي روز افزون براي بقا را پشت سر بگذارد . اين روش بر روي افراد ، كارخانجات و سيستمها متمركز بود . تويوتا فهميده بود كه سيستم توليد بموقع تنها زماني موفق خواهد شد كه هر فرد در سازمان در اجراي آن مشاركت داشته باشد و كارخانه و فرايندها براي حداكثر ستانده و بهره وري سازماندهي شوند و برنامه هاي كيفيت توليد براي برآورده ساختن تقاضاي واقعي زمان بندي گردند .


اگرچه در آغاز كار اين سيستم به عنوان روشي براي كاهش سطوح موجودي انبارهاي ژاپني مطرح بود ولي امروزه به يك فلسفه ي مديريتي شامل مجموعه اي از علوم و در اختيار گرفتن يك سري جامع از اصول و تكنيكهاي توليد گسترش يافته است.


تعریف عمومی JIT


« سیستمی جامع برای کنترل موجودی ها ی تولید است. در این سیستم هیچ موجودی مواد اولیه خریداری نمی شود و هیچ محصولی ساخته نمی شود مگر هنگامی که ضرورت ایجاب کند. این سیستم اساسا بر کاهش هزینه ها از طریق حذف موجودی های انبار تمرکز دارد.» به عبارت دیگر ، نظام (سيستم ) توليد به موقع، تفكر و نگرش نوين در اداره سازمانهاي صنعتي است كه با اصول، تكنيكها و روشهاي خاصي، به دنبال حذف كامل اتلاف و افزايش بهره وري در تمامي فعاليتهاي داخل و خارج سازمان مي باشد .


تعریف JIT از نظر انجمن حسابداران رسمی آمریکا (AICPA):


فلسفه ی ساخت بر مبنای برنامه ی حذف ضایعات و هزینه های انبار داری و بهبود متوالی سود مندی. که شامل اقدام های موفقیت آمیزی از فعالیت های ساخت مورد نیاز محصول نهایی می شود ، از طراحی مهندسی تا تحویل ، به انضمام تمام مراحل تبدیل مواد خام به جلو . « عناصر اولیه ی داشتن موجودی مورد نیاز در زمانی که لازم است ، برای پیشرفت کیفیت و به صفر رساندن معایب با هدایت زمان و کاستن زمان هر مرحله با بازبینی تغییرات عملیات های خود و به انجام رساندن این سفارشات با حداقل هزینه »
چرا برخی شرکت ها از سیستم JIT استفاده


خرید و دانلود | 4,000 تومان
نوع فایل :docx | تعداد صفحات :52
گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط