» تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است .
فروشگاه ساز رایگان فایل فروشگاه ساز رایگان فایل
مواد آلی خاک ایمان برومند 1395/11/09 دسته بندی : کشاورزی 0

مقدمه و اهمیت موضوع

خاک  گوهر  گرانبها و از برکات حیات بخش الهی است که بهره برداری  بهینه و اصولی  از ان  به عنوان یک وظیفه  ملی  و اسلامی  می باشد . از  طرفی  از خاک بعنوان محیطی  زنده که در آن  موجود است  زیادی  فعالیت  می  نمایند و بستر  طبیعی   رشد گیاهی  یاد می  شود . حفاظت و بهره برداری  بهینه از خاک مستلزم افزایش  شناخت و آگاهی  همه سطوح  دخیل  در  نحوه  استفاده از  خاک به  منظور   تغذیه صحیح گیاهی  و افزایش  عملکرد  و بهبود کیفی   محصولات کشاورزی  می باشد .

در  حال  حاظر  با  کشا.رزی  متمرکز  و استفاده بی  رویه از  کودهای   شیمیایی و ... خاکها  دیگر  حاصلخیزی  اولیه و سالهای  گذشته را ندارند .

مواد آلی (کاه و لکش و بقایای  گیاهی  , کود حیوانی  , کمپوسیت و کود سبز  و ...) فرآورده های  طبیعی  و بی  خطری  هستند که یکی  از  پایه های  اساسی  کشاورزی  پایدار  را تشکیل می  دهند . بطوریکه محققین از  مدیریت مطلوب  ماده آلی  در  خاک , بعنوان ,قلب  کشاورزی  پایدار  نام  می  برند .

امروزه خاکهای  مناطق  خشک و نیمه خشک ایران با مشکل  جدی  کمبود مواد آلی  مواجه می  باشند . مقدار  مواد آلی  موجود در  خاکهای  کشور  به جز  مناطق  محدودی در  شمال از  یک  ماده آلی خاک کمتر از  5/0  می باشد . بنابر  این  آنچه امروزه برای  کشاورزی  امری  ضروری  به نظر  می رسد  آن در خاک حتی  با افزایش  کودهای  شیمیائی  نیز می  توان حاصلخیزی  خاک را افزایش  داد .به عبارت دیگر  در  شرایط  کمبود شدید مواد آلی  کودهای  شیمیائی  قابلیت جذب  ندارد  .با توجه به موارد  ذکر  شده بیم آن می  رود . که ادامه این روند (کاهش  ماده آلی  ) در آینده  نزدیک  تبدیل  به بحران  کمبود  مواد آلی  خاکها  در  کشور  گردد . بنا بر  این برای  حفظ  محوریت نیل به کشاورزی  پایدار  و امنیت  غذایی مواد آلی  بر خاک خصوصاً از  طریق  کاه و لکش و بقایای  گیاهی  بایستی  مورد توجه جدی  مسئولین  بخش  کشاورزی  و کشاورزان جهت افزایش  مواد آلی  برنامه های   در حال  اجرا ء  دارد , ولی  در مجموع اجراء کامل  این طرح نیاز به همت ملی  دارد تا به طریق  مقتضی زارعین  که در  جهت افزایش  ماده آلی  اقدام می  نمایند  مورد  حمایت , تشویق و اعطای  تسهیلات قرار  گیرند .

-


خرید و دانلود | 4,000 تومان
نوع فایل :doc | تعداد صفحات :99
گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط